Amanti della natura e appassionati di bird-whatching e della fotografia?
Ecco un weekend davvero unico.
Testo e foto dI Cesare Zucca —
(Italian and English version)
Romania, Delta del Danubio: benvenuti negli incantevoli labirinti dei canali e dei famosi laghi Bogdaproste, Amiaza, Cazanel, Trei Iezere. Ligheanca, Baclanesti e Furtuna. le cui forme sinuose si dice siano le impronte del Dragone sconfitto da San Giorgio.
In un weekend davvero unico scoprirete il maestoso Delta, la sua flora, la fauna e gli innumerevoli specie di uccelli che animano il cielo e le sponde del fiume.A Tulcea vi aspetta l’Hotel galleggiante IBIS, un grande “boat-hotel” 4 stelle.
Comodo e accogliente, può ospitare fino a 20 persone. Tutte le cabine sono dotate di bagno privato con doccia, due letti singoli e due finestre schermate che possono essere aperte. Squisiti piatti della tradizione, servizio perfetto e una sorprendente recezione wifi. La barca ospita un elegante sala ristorante mentre all’esterno vi attende una spaziosa terrazza solarium con sedie a sdraio da cui godervi la crociera, la natura circostante e lo spettacolo dei suoi abitanti.Scoprirete eleganti aironi, cormorani e usignoli, marangonI minore, merAvigliosi cigni che spiccano il volo, colonie di pellicani e un’infinità di cuculi, visto che siamo nell’area più popolata da cuculi nel mondo. Tutto ciò lungo un fiume costeggiato da una mutevole flora e salici piangenti dalle foglie argentate che vivono sott’acqua anche per mesi.Questo tour è adatto sia agli appassionati di birdwatching che agli appassionati di fauna selvatica poiché esplora le parti principali della Riserva della Biosfera del Delta del Danubio alla ricerca di uccelli, mammiferi e piante.Si parte!
Ci dirigiamo verso Mile 36, l’entrata principale per il Delta del Danubio, niente di più suggestivo che viverlo in barca con la possibilità di osservare e fotografare infinite specie di uccelli presenti (pellicano e pellicano riccio, ibis, aquila dalla coda bianca ecc ecc), Gli appassionati di pesca potranno trovare lucci e persici che verranno poi cucinati con tradizionale maestria dallo chef al timone (è proprio il casio di dirlo) della cucina galleggiante che serve piatti della tradizione.
Ho trascorso giornate davvero uniche, in un paesaggio indimenticabile anche grazie alla verve di Charlie Ottley, noto personaggio televisivo, creatore della serie “Flavours from Romania” e alla competenza di Daniel Petrescu, naturalista fotografo titolare dell’agenzia Ibis. Daniel sa assistere e guidare con professionalità, competenza, gentilezza grazie a 25 anni di esperienza nell’organizzazione di vacanze naturalistiche e visite guidate di birdwatching che offrono la possibilità di osservare rare specie di uccelli, dalle montagne al Mar Nero fino al delta del Danubio.
LA CUCINA DEL DANUBIO
Le danze gourmet si aprono con un bridisi di benvenuto e sfiziosità gastronomiche che provengono non stop dalla ben attrezzata cucina specializzata in piatti tipici della tradizione, Sulla barca vene servita una cucina sana, vera, tradizionale e saporita dove, ovviamente, imperano i pesci di fiume, le carpe, il luccio, il lucioperca, Tra i piatti più tradizionali troviamo il salmone del Danubio che viaggia dal Mar Nero fino a oltre Vienna, percorrendo distanze di circa 2 000 chilometri. Le sue uova, servite come caviale bianco, sono il perfetto condimento per una sana fetta di pane arrosito e imburrato, magri accompagnato da un buon Pinot Nero Chateau Burgozone, un rosè dai sentori di fragola.
Il menu, oltre a gustosi tagli di carne, offre zuppe di pesce e verdure (le mie preferite) ammorbidite, come vuole la tradizione, da formaggio acido .
Una crociera lungo il Danubio riserva molte sorprese: dall”esplorazione del Canale Mila 36, Sireasa, Sontea, Lac Nebunu, Lac Baclanesti, Canal 22 e Gorgova, all’intenso profumo della pianta vitis vinifera silvestris, dalle isole galleggianti chiamate “plauri” e decine di ettari di acqua ricoperti con ninfee
E cosa dire dell’emozione di viaggiare su una carrozza tirata da cavalli per raggiungere la leggendaria Foresta Letia e il suo tradizionale villaggio, dove ci accoglie una coloratissima casa di campagna per un lunch tipico della cucina rumena a base di chorba de pesce e dolcetti gogosh
DOVE DORMIRE
Casa Timis a Chițorani, minuscolo villaggio nella contea di Prahova, offre splendidi 16 bungalow dipinti a mano, e infinite soluzioi wellness tra cui massaggi, yoga, piscina, saune all’aperto, idromassaggio,
Al timone del ristorante Veranda dintre Vii”, Chef Nico Lontras firma un menu ricco di sapori unici, Ogni piatto è progettato per trasportarvi in un viaggio culinario attraverso una diversità di gusti e consistenze, dandovi l’opportunità di esplorare e apprezzare la ricca gastronomia della Romania.Matca Hotel Resort
Comfort lussuoso e contemporaneo nel cuore della Transilvania, una di quelle pochissime regioni privilegiate e incontaminate d’Europa che gode ancora della più pura autenticità. Tradizioni secolari sopravvivono lungo alcune delle foreste più grandi d’Europa con una splendida flora e fauna.Gli alloggi sono situati in due tradizionali fattorie della Transilvania, arredate con elegante sobrietà, ognuna con un cortile interno che dà accesso alle nostre camere deluxe e junior suite.Sauna, hammam, vasca idromassaggio e una grande piscina interna riscaldata che regala un’incomparabile viste stimolanti sul paesaggio.
Il ristorante celebra il gusto della regione e delizia gli ospiti con una nuova identità culinaria della Transilvania, fresca e orgogliosa. Il menu punta sulla ricerca dei migliori artigiani locali e sul perfezionamento di antiche ricette, alleggerendo la cucina tradizionale locale, pur mantenendo la sua essenza, i suoi prodotti, la stagionalità e la tradizione. Una formidabile selezione di vini prevalentemente rumeni delizia anche i palati più squisiti.
Zabola Estate
Tra le montagne e le foreste dei Carpazi vi aspetta una spettacolare struttura dagli interni raffinati e dai comfort indimenticabili. Per una totale immersione nella natura , nel verde , nell’atmosfera di fattoria per vivere l’emozione di una notte in una ricercatissima residenza nobilare di fine secolo, Sarà un’ indimenticabile esperienza di campagna in stile antico, dai maneggi di cavalli, aree popolate da cicogne, aironi, scoiattoli alla lussureggiante flora, al suo territorio che ospita cervi, cinghiali, scoiattoli, gufi, senza dimenticare l’emozionante incontro con gli orsi della Transilvania (niente paura, sono tenuti a sicura distanza e straordinariamente docili) La mia mega suite è piena di ricordi ,stampe antiche, un manichino fiorito, una doccia -gazebo, uno scoppiettante camino e una vasca jacuzzi a cui è impossibile dire di no….
Il ristorante serve una cucina tradizionale rumena che utilizza i prodotti del loro splendido orto. Nel menu spiccano zuppe di verdura, contorni vegetariani, carne e cacciaciagione, dolci tipici della Transilvania. La cantina offre una notevole scelta di eccellenti vini del territorio.
Volevo sottolineare che questa esperienza è stata per me (e presumo sarà anche per voi) la piacevole scoperta della gente rumena, seria, affabile e accogliente, al contrario di quanto purtroppo riscontriamo nei rumeni che migrano in Italia e in tutto il resto dell’Europa e del mondo. I “Rumeni in Romania” sono tristemente al corrente di questa altra faccia della medaglia e biasimano i loro connazionali espatriati che, spesso costretti dalla mancanza di lavoro, si rivelano all’estero come individui inaffidabili e pericolosi .
I “gypsy” cioè gli zingari rumeni si dividono in effetti in due categorie: I “gypsy village”: persone tranquille, seri lavoratori coinvolti nel lavoro agricolo stagionale, nel commercio di automobili e nell’abbattimento di alberi. Alcuni sono impiegati come accademici, insegnanti e dipendenti pubblici, tutti seguono le regole e le leggi e evitano di manifestarsi in maniere violenti.Purtroppo a loro si contrappongono i “gipsy nomad” protagonisti di una massiccia emigrazione dalla Romania verso l’Italia per motivi essenzialmente geopolitici, economici e culturali. Alcuni trovano occupazione, ma molti sopravvivono con espedienti illegali che vanno dal furto al commercio di droga alla violenza.
Nel mio piccolo, spero che questo articolo aiuti a cambiare opinione sulla gente rumena e che invogli ad andare a verificare di persona con un prossimo viaggio in Romania, magari proprio trascorrendo un weekend sul Danubio, come ho fatto io.
Oltre che a una flora e una fauna sorprendentemente meravigliosa, scoprirete un popolo dal cuore grande e dallo spirito sereno.
INFO
ibis Tours
English version
Nature lovers and bird-watching and photography enthusiasts?
Here is a truly unique weekend.
Text and photos by Cesare Zucca —
Romania, Danube Delta: welcome to the enchanting labyrinths of the canals and the famous lakes Bogdaproste, Amiaza, Cazanel, Trei Iezere. Ligheanca, Baclanesti and Furtuna. whose sinuous shapes are said to be the footprints of the Dragon defeated by Saint George.
In a truly unique weekend you will discover the majestic Delta, its flora, fauna and the countless species of birds that animate the sky and the river banks. In Tulcea the IBIS floating hotel awaits you, a large “boat-hotel” 4 stars.
Comfortable and welcoming, it can accommodate up to 20 people. All cabins have a private bathroom with shower, two twin beds and two screened windows that can be opened. Exquisite traditional dishes, perfect service and surprising wifi reception. The boat houses an elegant restaurant room while outside a spacious sun terrace awaits you with deckchairs from which you can enjoy the cruise, the surrounding nature and the spectacle of its inhabitants. You will discover elegant herons, cormorants and nightingales, lesser shags, wonderful swans taking flight, colonies of pelicans and countless cuckoos, given that we are in the area most populated by cuckoos in the world. All this along a river lined with changing flora and silver-leaved weeping willows that live underwater for months at a time. This tour is suitable for both birdwatchers and wildlife enthusiasts as it explores the main parts of the Biosphere Reserve of Danube Delta in search of birds, mammals and plants. Let’s start our adventure!
We head towards Mile 36, the main entrance to the Danube Delta, nothing more suggestive than experiencing it by boat with the possibility of observing and photographing infinite species of birds present (pelican and curly pelican, ibis, white-tailed eagle etc etc ), Fishing enthusiasts will be able to find pike and perch which will then be cooked with traditional skill by the chef at the helm (it’s worth saying) of the floating kitchen which serves traditional dishes.
I spent truly unique days, in an unforgettable landscape also thanks to the verve of Charlie Ottley, well-known television personality, creator of the “Flavours from Romania” series and the expertise of Daniel Petrescu, naturalist photographer and owner of the Ibis agency. Daniel knows how to assist and guide with professionalism, competence, kindness thanks to 25 years of experience in organizing nature holidays and guided birdwatching tours which offer the possibility of observing rare species of birds, from the mountains to the Black Sea to the Danube Delta.
Here I am among the “captains” of the Danube Delta cruise: Charlie Ottley, well-known television personality, creator of the “Flavours from Romania” series and Daniel Petrescu, naturalist photographer, excellent guide and owner of the Ibis agency.
DANUBE CUISINE
The gourmet dances open with a welcome toast and gastronomic delicacies that come non-stop from the well-equipped kitchen specializing in typical traditional dishes. On the boat, healthy, real, traditional and tasty cuisine is served where, obviously, river fish reign supreme , carp, pike, zander. Among the most traditional dishes we find Danube salmon which travels from the Black Sea to beyond Vienna, covering distances of around 2,000 kilometres. Its eggs, served as white caviar, are the perfect condiment for a healthy slice of roasted and buttered bread, lean, accompanied by a good Chateau Burgozone Pinot Noir, a rosé with hints of strawberry.
The menu, in addition to tasty cuts of meat, offers fish and vegetable soups (my favorites) softened, as tradition dictates, with acid cheese.
A cruise along the Danube reserves many surprises: from the exploration of Canal Mila 36, Sireasa, Sontea, Lac Nebunu, Lac Baclanesti, Canal 22 and Gorgova, to the intense scent of the vitis vinifera silvestris plant, from the floating islands called “plauri” and dozens of hectares of water covered with water lilies
And what can we say about the thrill of traveling on a horse-drawn carriage to reach the legendary Letia Forest and its traditional village, where a colorful country house welcomes us for a typical lunch of Romanian cuisine based on chorba de fish and gogosh sweets
WHERE TO SLEEP
Casa Timis in Chițorani, a tiny village in Prahova county, offers splendid 16 hand-painted bungalows, and infinite wellness solutions including massages, yoga, swimming pool, outdoor saunas, hydromassage,
At the helm of the Veranda dintre Vii restaurant, Chef Nico Lontras signs a menu full of unique flavours, Each dish is designed to transport you on a culinary journey through a diversity of tastes and textures, giving you the opportunity to explore and appreciate the rich gastronomy of Romania.
Matca Hotel Resort
Luxurious and contemporary comfort in the heart of Transylvania, one of those very few privileged and unspoiled regions of Europe that still enjoys the purest authenticity. Centuries-old traditions survive along some of Europe’s largest forests with beautiful flora and fauna. The accommodation is located in two traditional Transylvanian farmhouses, furnished with elegant sobriety, each with an internal courtyard giving access to our deluxe rooms and junior suites .Sauna, hammam, Jacuzzi and a large heated indoor swimming pool offering incomparable stimulating views of the landscape.
The restaurant celebrates the taste of the region and delights guests with a new, fresh and proud Transylvanian culinary identity. The menu focuses on the search for the best local artisans and on the improvement of ancient recipes, lightening the traditional local cuisine, while maintaining its essence, its products, seasonality and tradition. A formidable selection of predominantly Romanian wines delights even the most exquisite palates.
A gourmet meat tartare with caper ice cream and candied potatoes, while in the morning you will discover a rich “breakfast with a view” of the Matca Resort
Zabola Estate
Among the mountains and forests of the Carpathians, a spectacular structure with refined interiors and unforgettable comforts awaits you. For a total immersion in nature, in the greenery, in the farm atmosphere to experience the emotion of a night in a highly sought-after turn-of-the-century noble residence. It will be an unforgettable country experience in ancient style, from horse stables, populated areas from storks, herons, squirrels to the lush flora, to its territory which is home to deer, wild boars, squirrels, owls, without forgetting the exciting encounter with the Transylvanian bears (don’t worry, they are kept at a safe distance and extraordinarily docile)My mega suite is full of memories, antique prints, a flowered mannequin, a shower-gazebo, a crackling fireplace and a jaccuzzi tub that is impossible to say no to….
The restaurant serves traditional Romanian cuisine using products from their beautiful vegetable garden. The menu includes vegetable soups, vegetarian side dishes, meat and game, and typical Transylvanian desserts. The cellar offers a notable choice of excellent local wines.
Duck breast, beetroot couscous, apple pearls and grilled vegetables
I wanted to underline that this experience was for me (and I presume it will be for you too) the pleasant discovery of Romanian people, serious, affable and welcoming, unlike what we unfortunately find in Romanians who migrate to Italy and throughout the rest of Europe and of the world. The “Romanians in Romania” are sadly aware of this other side of the coin and blame their expatriate compatriots who, often forced by lack of work, reveal themselves abroad as unreliable and dangerous individuals.
The “gypsies”, i.e. the Romanian gypsies, are actually divided into two categories: The “gypsy villages”: quiet people, serious workers involved in seasonal agricultural work, in the car trade and in felling trees. Some are employed as academics, teachers and public employees, all of them follow the rules and laws and avoid expressing themselves in violent ways. Unfortunately they are opposed by the “gypsy nomads” who are calling for massive emigration from Romania to Italy for essentially geopolitical, economic and cultural. Some find employment, but many survive through illegal means ranging from theft to drug dealing to violence.
In my own small way, I hope that this article helps to change your opinion on Romanian people and that it encourages you to go and check it out for yourself with a next trip to Romania, perhaps spending a weekend on the Danube, like I did.
In addition to surprisingly wonderful flora and fauna, you will discover a people with big hearts and a serene spirit.
INFO
ibis Tours